Pomoc i kontakt
Masz pytanie i potrzebujesz koła ratunkowego? Jesteś w odpowiednim miejscu.
FAQ - najczęściej zadawane pytania
Bagaż
Tutaj dowiesz się, w jaki sposób znaleźć informacje o przysługującym Ci limicie bagażu oraz w jaki sposób zgłosić uszkodzenie lub zaginięcie bagażu.Każda linia lotnicza ma swoje wytyczne dotyczące bagażu podręcznego, sugerujemy sprawdzić dokładne wymiary na stronie konkretnej linii lotniczej. Zazwyczaj w kabinie dla pasażerów można przewieźć jeden bagaż podręczny o wadze od 5 kg oraz o wymiarach nieprzekraczających 55 x 40 x 20 cm — powienien on zmieścić się pod siedzeniem przed nami. Szczegółowe informacje o limitach bagażowych znajdują się w umowie oraz na stronie linii lotniczych obsługujących dany lot.
Uwaga! Pamiętaj, że walizka na kółkach, która mieści się w luku bagażowym nad siedzeniami, może być dodatkowo płatna.
Limity bagażowe ustala linia lotnicza obsługująca przelot. Informacje o rozmiarach oraz maksymalnej wadze bagażu głównego i podręcznego znajdują się w umowie.
❗ Przypominamy, że jeżeli lot odbywa się tanimi liniami lotniczymi, cena biletu zazwyczaj zawiera wyłącznie bagaż podręczny, a bagaż rejestrowany nie jest w nią wliczony. W takiej sytuacji można dokupić bagaż. Wystarczy wysłać nam e-mail na adres klient@wakacje.pl, a my potwierdzimy możliwość dokupienia bagażu oraz jego cenę.
W przypadku lotów rejsowych oraz tanich linii lotniczych istnieje możliwość dokupienia bagażu dodatkowego. W zależności od Twoich preferencji organizatorzy oferują różne wielkości bagażu m.in. bagaż podręczny 10 kg, bagaż rejestrowany 10 kg, 20 kg lub 32 kg. W celu dokupienia bagażu wystarczy przesłać dyspozycję, jaki bagaż Cię interesuje na adres klient@wakacje.pl z adresu e-mail przypisanego do rezerwacji, uwzględniając numer zamówienia zaczynający się od WAK. Po otrzymaniu dyspozycji skontaktujemy się z organizatorem, w celu otrzymania ceny bagażu. Następnie prześlemy Ci link wraz z ceną dodania usługi. Nie ma jasno określonych limitów na dodatkowy bagaż rezerwacji, wszystko zależy od ilości dostępnych miejsc bagażowych w samolocie. Przypominamy, że zakupiony bagaż dotyczy lotu w obydwie strony, chyba że wcześniej zostanie postanowione inaczej.
Uwaga! Jeśli chcesz dokupić bagaż, zgłoś nam to najlepiej na co najmniej 4 dni przed wylotem. To czas, który gwarantuje, że zdążymy dokonać formalności, a organizator zdąży dodać usługę do Twojej wycieczki. Jeśli zdecydujesz się na zakup dodatkowego bagażu, pamiętaj, że po opłaceniu takiej usługi i dodaniu jej do Twojej rezerwacji, nie będzie możliwości zmiany lub anulacji bagażu. Również w przypadku rezygnacji jednego z uczestników, dla którego został zakupiony bagaż dodatkowy, nie jest on przypisywany do kolejnej osoby z rezerwacji.
Jeśli odbierasz uszkodzony bagaż lub nie otrzymasz go wcale, udaj się niezwłocznie do Biura rzeczy zaginionych na lotnisku (zazwyczaj nazywa się Lost Luggage lub Lost & Found) i zgłoś problem. Po takim zgłoszeniu otrzymasz raport nieprawidłowości bagażu (PiR) — to ten dokument będzie potrzebny do dalszego rozpatrywania sprawy o odszkodowanie. W przypadku uszkodzeń należy pamiętać, że nie każde będzie traktowane jako podstawa do roszczeń. Zazwyczaj linie uznają, że uszkodzenia to te, które są widoczne: zerwania/naderwania nóżek czy rączek, głębokie wgniecenia. Dalsze postępowania reklamacyjne są uzależnione od linii lotniczych. Reklamację należy zgłosić jak najszybciej po zgłoszeniu szkody. Jeśli bagaż zaginął, należy ten problem zgłosić jeszcze przed opuszczeniem strefy zamkniętej. Dodatkowo trzeba podać wartość zaginionych rzeczy. W tym celu do linii lotniczych należy przesłać listę przedmiotów znajdujących się w bagażu wraz z potwierdzeniem ich wartości (rachunek/faktura). Jeśli nie posiadasz takich dokumentów, niektóre linie obliczają wartość na podstawie wagi zaginionej walizki.
Przewóz sprzętu sportowego jest możliwy po wcześniejszym zgłoszeniu do organizatora. Sprzęt sportowy musi zostać zgłoszony i potwierdzony przez przewoźnika, musi być zapakowany oddzielnie i rozpoznawalny jako bagaż specjalny przy odprawie. Może się to wiązać z dodatkowymi opłatami. Jeśli chcesz zabrać ze sobą dodatkowy bagaż, prześlij wiadomość na adres mailowy klient@wakacje.pl.
Ze względów bezpieczeństwa bagaż podręczny jest dokładnie sprawdzany przez służby lotniska w porcie wylotowym, dlatego też nie należy umieszczać w nim noży, nożyczek, scyzoryków, pilniczków do paznokci, w przeciwnym wypadku zostają one zarekwirowane. Zgodnie z regulaminem przewozu lekarstwa, okulary optyczne i klucze powinny być przewożone w bagażu podręcznym. Płyny przewożone w bagażu podręcznym powinny znajdować się w pojemnikach o dopuszczalnej pojemności 100 ml każdy i winny być zapakowane w jedną przezroczystą plastikową i zamykaną torebkę o pojemności nieprzekraczającej 1 l łącznie. Płynami są: woda i inne napoje, zupy, syropy;
kremy, balsamy i olejki; perfumy; spraye; żele (w tym żele do włosów i do kąpieli); płyny w pojemnikach pod ciśnieniem (w tym dezodoranty, pianki do golenia i inne pianki); pasty (w tym pasty do zębów); mieszanki półpłynne; tusze do rzęs i inne substancje o podobnej konsystencji.
Torebki, w których przewozi się płyny, powinny być dostępne w portach lotniczych. Osobnej kontroli poddane zostaną także ubrania wierzchnie pasażerów, komputery przenośne i inne większe urządzenia elektroniczne zabierane na pokład samolotu.
Bagaż dla dziecka
Każda linia lotnicza ma swoje wytyczne dotyczące bagażu dla dzieci. Zazwyczaj dla dziecka do 2. roku życia (tzw. infanta) można zabrać wózek i bagaż podręczny, ale nie przysługuje mu bagaż rejestrowany. Dzieci powyżej 2. roku życia przez linie lotnicze traktowane są jak osoby dorosłe i przysługują im takie same limity bagażu (w zależności od linii mogą wówczas zabrać bagaż rejestrowany od 15 kg do 20 kg). Oznacza to, że łączna waga wózka oraz bagażu, w przypadku chęci zabrania obu tych rzeczy, nie może przekraczać wcześniej wyznaczonego limitu.
Pasażerom do 2. roku życia nie przysługuje bagaż, jednak osoba, z którą podróżuje, może zazwyczaj wziąć na pokład samolotu jedną dodatkową torbę z akcesoriami dla dziecka. Taka torba nie może być cięższa niż 5 kg. Szczegółowe informacje o dodatkowym bagażu w przypadku lotu z dziećmi zawsze określają warunki danej linii lotniczej.
W większości linii lotniczych można bezpłatnie przewozić sprzęt dziecięcy np. wózek. Warunkiem jest, aby składał się na płasko. Na lotniku są dwie opcje. Można:
1) Nadać wózek jako zwykły bagaż przy stanowisku odprawy. Oddaje się go wówczas razem z walizkami i odbiera po przylocie.
2) Korzystać z wózka na lotnisku i oddać go obsłudze dopiero przy wejściu do samolotu.
Wózek należy najpierw oznakować na lotnisku w punkcie nadawania bagażu. Na koniec podróży odbiera się go od personelu pokładowego lub — jeśli nie upomni się o niego wcześniej, wysiadając — przyjedzie razem z walizkami do stanowiska odbioru bagażu.
Więcej informacji dotyczących podróży samolotem z dzieckiem znajdziesz na stronie Urzędu Lotnictwa Cywilnego www.ulc.gov.pl/pl/.
Twojego pytania nie ma na liście?
Skontaktuj się z nami
Szukasz wycieczki? Zadzwoń 8:00-23:00 Masz pytania po zakupie? 8:00-22:00