Zagubiony bagaż? Radzimy, co zrobić, gdy zaginie Twoja walizka
Twoje wakacje właśnie się zaczęły…Wysiadasz z samolotu i czekasz na swój bagaż. W tłumie turystów cierpliwie wypatrujesz swojej walizki. Widzisz, że podróżujących Twoim lotem robi się coraz mniej, a po chwili już tylko Ty stoisz przy taśmie. Uświadamiasz to sobie w końcu: Walizka nie przyjechała! Co teraz?
Zacznijmy od początku
Zaginięcie bagażu zdarza się dość często i pewnie znasz kogoś, komu bagaż zaginął. Jednak dobrze przed podróżą mieć wiedzę, co zrobić w takiej sytuacji, jeśli to Tobie się coś takiego przydarzy. Dobrze być przygotowanym na to i mimo kłopotów nie popsuć sobie tego najwspanialszego czasu w roku, czyli wakacji! Twój Bagaż jest chroniony przed zaginięciem, zniszczeniem czy kradzieżą na dwa sposoby. Ten pierwszy dotyczy przewoźników. Na szczęście prawa pasażera i regulaminy firm transportowych zgodnie stwierdzają, że opieka nad rzeczami podczas podróży to obowiązek przewoźnika. Koniecznie musisz to zgłosić w odpowiednim punkcie i egzekwować przysługujące Ci świadczenia. O tym, co dokładnie masz zrobić i na co zwróć uwagę, dowiesz się poniżej w tekście.
Dodatkową ochronę daje polisa ubezpieczeniowa, którą dobrze jest posiadać i pamiętać o jej wykupieniu przed planowaną podróżą.
Co obejmuje Twoje ubezpieczenie?
Przy zakupie wycieczki, zwróć uwagę na ubezpieczenie bagażu. Jeśli w podstawowym ubezpieczeniu nie znajdziesz tej usługi, warto rozważyć zakupienie szerszego zakresu ubezpieczenia. Musisz wiedzieć, że Twój bagaż objęty jest ochroną przez cały okres obowiązywania polisy. Ubezpieczenie obejmuje wszystkie środki lokomocji (nie tylko sam przelot). Koniecznie zapoznaj się z głównymi pojęciami zawartymi w OWU (Ogólne Warunki Ubezpieczenia), gdyż właśnie tam będziesz miał/a wyjaśnione jakie zdarzenia dotyczące Twojego bagażu są objęte ochroną. Pamiętaj, że określona w polisie kwota nie oznacza otrzymania w razie kłopotów wskazanej sumy. Przeważnie jest to graniczna kwota, do jakiej możesz się starać o zwrot od firmy ubezpieczeniowej. Jednak jego rzeczywista wysokość zostaje określona na podstawie wartości utraconych rzeczy oraz przedstawionych dokumentów. Zwróć też koniecznie uwagę, czy Twoja polisa zapewnia świadczenia tylko w razie utraty bagażu, czy również zabezpiecza Cię w sytuacji opóźnienia, gdy Twoje rzeczy wylądują na innym lotnisku niż Ty.
Jeśli jednak bagaż poleci w innym kierunku lub zaginie, pozostaniesz w przysłowiowej jednej koszuli. Linie lotnicze oferują różnego rodzaju wsparcie w takich sytuacjach, jednak trzeba się liczyć z tym, że taka awaryjna pomoc obejmuje kwotę na niezbędne przybory toaletowe, kosmetyki i bieliznę. Posiadając szeroki pakiet ubezpieczeniowy, możesz już po kilku godzinach otrzymać dość wysoką kwotę na zabezpieczenie potrzeb związanych z utratą walizki. Pamiętaj, że jeśli przewoźnik zaoferuje Ci rekompensatę z tego samego tytułu, odszkodowanie od ubezpieczyciela zostanie pomniejszone o jej wartość.
Co musisz zrobić na lotnisku?
Jeśli bagaż został zagubiony, zniszczony, skradziony lub opóźniony i jest to wina przewoźnika, to koniecznie musisz zająć się tym już na lotnisku. Fakt, że bagaż rejestrowany nie dotarł do Twoich rąk, musisz zgłosić w punkcie zagubionego bagażu (Lost & Found). Pamiętaj, żeby po uzupełnianiu dokumentów, zabrać ze sobą kopię. To będzie podstawa do dalszego ubiegania się o rekompensatę. Po spisaniu oświadczenia, że taka sytuacja miała miejsce, możesz udać się do biura swoich linii lotniczych. Nie każda linia lotnicza ma swój punkt na lotnisku, jeśli go nie ma, zatelefonuj do przedstawiciela linii lotniczej. Dzięki zgłoszeniu przewoźnik będzie miał adres hotelu, w którym będziesz stacjonował. Następnie pisemną reklamację należy listownie albo drogą elektroniczną przesłać do linii lotniczych. Reklamacja powinna zawierać szczegóły dotyczące Twojego lotu, wysokość roszczenia oraz dane Twojego rachunku bankowego. Ponadto załączyć należy do niej kopie raportu PIR i kwitu bagażowego. Linia lotnicza ma obowiązek udzielenia odpowiedzi w ciągu 30 dni, bez znaczenia, jaka sytuacja Cię spotkała – uszkodzenie, opóźnienie czy zagubienie bagażu.
Ważne:
- miej zawsze kartę pokładową, aż do zakończenia procedur związanych na lotnisku,
- w bagażu rejestrowanym nie wolno przewozić przedmiotów wartościowych i rzeczy, których utrata może wiązać się z dużymi stratami finansowymi,
- oznacz swój bagaż danymi kontaktowymi.
Uszkodzenie bagażu
Jeśli zauważysz, że Twój bagaż został uszkodzony, to pamiętaj, że na reklamację w tej sprawie masz przeważnie siedem dni. Stosowny formularz proponujemy złożyć jeszcze na lotnisku, w biurze zagubionego bagażu. Najlepiej, jeśli w domu posiadasz rachunek za zakup walizki, jeśli była ona nowa lub bardzo kosztowna.
Kradzież bagażu
Jeśli przydarzy Ci się bardzo przykra sytuacja i Twój bagaż zostanie skradziony w hotelu, należy od razu zgłosić to w recepcji i prosić obsługę o zawiadomienie policji. Jeśli przydarzy Ci się sytuacja, że Twoje rzeczy znikną z bagażnika samochodu, koniecznie powiadom od razu policję. Po powrocie do kraju poinformuj o zdarzeniu od razu swojego ubezpieczyciela. Jeśli jest to długa podróż, skontaktuj się z ubezpieczycielem telefonicznie, gdyż wielu ubezpieczycieli daje konkretną liczbę dni na zgorszenie szkody i nie można tego przegapić.
Pamiętaj, aby ważne rzeczy były zawsze przy Tobie, a nie w bagażu rejestrowanym. Leki, dokumenty, sprzęt elektroniczny to musisz zabrać ze sobą na pokład samolotu. Zachęcamy również mieć w bagażu podręcznym rzeczy pierwszej potrzeby. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej, jak spakować się na wakacje, przeczytaj nasz artykuł "Co spakować na wyjazd - lista rzeczy, o których warto pamiętać".
Zwróć również uwagę na podane kwoty rekompensaty w swojej polisie przy skradzionym bagażu. Konkretna kwota, jaką można w takiej sytuacji otrzymać, zależy od przedstawionych rachunków lub opinii rzeczoznawcy potwierdzającej wartość zagubionych rzeczy.
Jeśli to Tobie kiedyś przytrafi się ta przykra sytuacja związana z zaginięciem Twojego bagażu, mamy nadzieję, że wiesz już, co z tym robić.