Rodzaje samolotów pasażerskich. Czym lecisz na wakacje?
Wśród samolotów pasażerskich znajdziemy niewielkie zwinne maszyny regionalne, jak i imponujące szerokokadłubowce przemykające przez kontynenty. Poznaj popularne samoloty pasażerskie, którymi polecisz na wymarzone wakacje.
Podstawowe informacje
Samoloty pasażerskie warto podzielić na dwie kategorię wąskokadłubowe i szerokokadłubowe. Ogólnie rzecz biorąc, samoloty wąskokadłubowe latają na trasach krótkodystansowych np. odbędziesz nimi rejs do Grecji, Hiszpanii, Włoch. Z kolei samoloty szerokokadłubowe wykorzystywane są głównie na trasach długodystansowych np. do Tajlandii, Dominikany czy Meksyku.
Samoloty wąskokadłubowe: To samoloty, które mają zazwyczaj od 100 do 200 miejsc i jedną alejkę między rzędami siedzeń. Przykłady to Airbus A320 czy Boeing 737.
Samoloty szerokokadłubowe: Są to większe samoloty, które mają dwie alejki między rzędami siedzeń i mogą pomieścić od 200 do ponad 500 pasażerów. Przykłady to Boeing 777,787 Airbus A350 czy A380
Najbardziej popularne typy samolotów
Boeing 737
Boeing 737 jest jednym z najpopularniejszych samolotów we flotach wielu linii lotniczych na całym świecie. Jego niezawodność, wszechstronność i efektywność kosztowa uczyniły go ulubieńcem wielu przewoźników. Ten typ samolotów można podzielić na najpopularniejsze warianty:
Boeing 737-800 (z serii Next Generation): Jest to obecnie jeden z najbardziej popularnych wariantów Boeinga 737 i jest szeroko stosowany przez wiele linii lotniczych, zarówno regularnych, jak i czarterowych. Jego pojemność i zasięg czynią go idealnym do większości tras średniego zasięgu, takich jak połączenia między Europą a krajami basenu Morza Śródziemnego, Karaibami czy niektórymi kierunkami podróży w Azji. Boeing 737-800 to dwusilnikowy, wąskokadłubowy samolot odrzutowy produkowany przez amerykański koncern The Boeing Company. Jest to najpopularniejszy wąskokadłubowy samolot odrzutowy wszechczasów, produkowany w różnych wersjach od 1967 roku.
Boeing 737-700 (z serii Next Generation): Chociaż nieco mniej popularny niż wariant -800, model 737-700 jest nadal często używany w turystyce, zwłaszcza na krótszych trasach lub trasach z mniejszym popytem.
Boeing 737 MAX 8: Przed tymczasowym uziemieniem po dwóch katastrofach lotniczych, Boeing 737 MAX 8 zyskiwał na popularności jako nowoczesna alternatywa dla modelu 737-800. Wiele linii lotniczych zamówiło ten samolot z myślą o obsłudze popularnych tras turystycznych. Po wprowadzeniu poprawek i ponownym certyfikowaniu samolot zaczyna ponownie zdobywać zaufanie linii lotniczych i pasażerów.
W MAXie połączone zostały najnowsze rozwiązania konstrukcyjne z technologią sprawdzoną w samolotach Dreamliner. W efekcie nowe silniki są cichsze i bardziej wydajne – dlatego MAX ma większy zasięg i jest bardziej przyjazny dla środowiska. MAX ma też lepszą aerodynamikę niż poprzednicy. Ultranowoczesne skrzydła dzięki charakterystycznym zakończeniom w postaci rozszczepionych wingletów stawiają mniejszy opór i mają większą siłę nośną.
Boeing 787 Dreamliner
Dreamliner to długo-zasięgowy, szerokokadłubowy samolot pasażerski produkowany przez amerykańską firmę Boeing Commercial Airplanes.
Boeing 787-8 Dreamliner – najnowocześniejszych samolotów świata, które zrewolucjonizowały podróże lotnicze pod kątem komfortu i rozwiązań przyjaznych pasażerom. Dreamliner zabiera na pokład 252 pasażerów. Trzy klasy podróży (Business, Premium, Economy) to odpowiedź na indywidualne potrzeby, możliwości i oczekiwania pasażerów.
Boeing 787-9 Dreamliner to dłuższa wersja z pojemnością od 290 do 396 pasażerów. Boeing 787-9 ma prawie 63 metry długości, czyli jest o ponad sześć metrów dłuższy od B787-8. "Dziewiątka" zabiera na pokład 294 pasażerów, czyli o 42 więcej niż "ósemka". Konfiguracja siedzeń w większych Dreamlinerach pozostaje taka sama jak w B787-8, czyli: > 2-2-2 w klasie biznes > 2-3-2 w ekonomicznej premium i 3-3-3 w ekonomicznej.
W Dreamlinerze wszystkie fotele są wyposażone w gniazdko elektryczne, port USB i indywidualny system rozrywki pokładowej. Podobnie jak w mniejszym modelu producent zastosował oświetlenie typu LED i zaciemniane elektrofotochromatycznie okna, których zadaniem jest minimalizowanie efektu tzw. jet-lagu.
Boeing 787-10 Dreamliner: Najdłuższy wariant z pojemnością od 330 do 440 pasażerów. Najmniej popularny do tej pory.
Airbus
Airbus A320 to najpopularniejszy model z całej rodziny Airbus. Jest najczęściej wybieranym samolotem przez tanie linie lotnicze, jednak największymi jego operatorami są tradycyjni, duzi i średni przewoźnicy. Przewidziany dla 150-180 pasażerów. Samoloty z rodziny A320 są eksploatowane przez setki linii lotniczych na całym świecie na krótko- i średniodystansowych trasach. Samoloty używane do lotów czarterowych mogą mieć jedynie klasę ekonomiczną na cały samolot, z maksymalną liczbą miejsc. W takim przypadku A320 może pomieścić około 180 pasażerów. Airbus A320 jest bazowym modelem samolotów A318, A319 i A321.
Airbus A350
Istnieją dwa główne warianty Airbusa A350:
A350-900: Bazowy wariant mogący przewozić około 300-350 pasażerów w typowej trzyklasowej konfiguracji z zasięgiem około 8 000 mil morskich.
A350-1000: Większy wariant mogący przewozić około 350-440 pasażerów z nieco krótszym zasięgiem niż model -900.
Samoloty we flocie głównych przewoźników współpracujących z organizatorami turystycznymi
Enterair (ENT) to przeważnie Boeing 737-800 i Boeing 737-8
Ryanair (RR) Boeing 737-800
Wizzair (W6) A320-200, A321-200
Smartwings (QS/TVP/TVS) Boeing 737-900ER, Boeing 737-MAX-8, Boeing 737-800, Boeing 737-700
Sky Express (GQ) A320, ATR72-600, ATR42-500
Electra Airways (EAF) A320-231, Boeing 737-400
Corendon (XC) Boeing 737-300, Boeing 737-800 oraz Airbus A320-200
LOT Charters (LO) Boeing787 Dreamliner, Boeing 737-800, Boeing 737 MAX 8 ERJ 175 ERJ 195