Odszkodowanie za opóźniony lot – wszystko co warto wiedzieć
W okresie jesienno-zimowym opóźnione loty zdarzają się znacznie częściej niż w innych sezonach. Głównym powodem przeważnie jest pogoda i warunki atmosferyczne. Sprawdź, w jakich sytuacjach przysługuje Ci odszkodowanie za opóźniony lub odwołany lot.
Termin odwołania lotu przez przewoźnika
Jeśli linia lotnicza odwołuje lot mniej niż 2 tygodnie przed datą podróży, musi zaproponować alternatywne połączenie. Pasażer ma prawo przyjąć tę propozycję lub z niej zrezygnować, wówczas przysługuje mu zwrot kosztów biletu.
Jeżeli przewoźnik poinformował nas o odwołaniu lotu mniej niż 7 dni przed planowanym wylotem, ale zaoferował alternatywne połączenie rozpoczynające się najwyżej godzinę wcześniej i kończące do 2 godzin po pierwotnie zaplanowanym czasie, nie możemy liczyć na odszkodowanie. W sytuacjach nagłego odwołania lotu, przewoźnik powinien zazwyczaj zapewnić pasażerom, którzy muszą długo czekać, posiłki, napoje, możliwość bezpłatnej komunikacji (na przykład dwie krótkie rozmowy telefoniczne) oraz w razie konieczności nocleg. Warto jednak pamiętać, że nie jest to standardowa praktyka, a podejście linii lotniczej zależy od powodu odwołania lotu.
Odszkodowanie za opóźniony lot może przysługiwać pasażerom, którzy dotarli do miejsca docelowego minimum 3 godziny po planowanym czasie.
Wysokość odszkodowania, jakie możesz otrzymać
Jak wynika z Rozporządzenia (WE) NR 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 roku, osobom, których lot został opóźniony, przysługuje odszkodowanie w wysokości:
- 250 EUR dla wszystkich lotów o długości do 1 500 kilometrów,
- 400 EUR dla wszystkich lotów wewnątrzwspólnotowych dłuższych niż 1 500 kilometrów i wszystkich innych lotów o długości od 1 500 do 3 500 kilometrów,
- 600 EUR dla wszystkich innych lotów niż loty określone wyżej.
Poza tym...
- zwrot kosztów biletu w ciągu 7 dni, a w razie potrzeby również organizacja bezpłatnego przelotu do miejsca rozpoczęcia Twojej podróży,
- dostosowanie planu podróży tak, abyś jak najszybciej dotarł (-a) do miejsca docelowego na zbliżonych warunkach,
- możliwość przesunięcia Twojego planu podróży do wybranego przez Ciebie późniejszego terminu, w zależności od dostępności miejsc.
Uwaga: Jeśli pasażerom zaproponowano zmieniony plan podróży, który nie wydłuża czasu podróży w porównaniu z pierwotną rezerwacją, przewoźnik lotniczy ma prawo obniżyć odszkodowanie o 50%.
Siła wyższa a odszkodowanie
Przewoźnik zwolniony jest z wypłaty odszkodowania w sytuacji, gdy odwołanie jest spowodowane zaistnieniem nadzwyczajnych okoliczności, których nie można było uniknąć pomimo podjęcia wszelkich racjonalnych środków. Siła wyższa:
- złe warunki atmosferyczne,
- klęski żywiołowe,
- strajki strony trzeciej, np. personelu lotniska itp.,
- destabilizacja polityczna,
- zdarzenia losowe np. wybuch wulkanu,
- zagrożenie bezpieczeństwa np. awaria samolotu,
- ograniczenia w kontroli ruchu lotniczego, np. zamknięcie pasa startowego,
- uderzenia ptaków (zderzenie samolotu z ptakiem),
- ukryte wady produkcyjne samolotu.
Nawet jeśli opóźnienie wynika z nadzwyczajnych okoliczności, przewoźnik musi zapewnić pasażerom odpowiednią opiekę (taką jak posiłki, napoje, zakwaterowanie, transfer do hotelu/z hotelu na lotnisko).
Overbooking, nie polecisz
Overbooking zdarza się z kilku powodów. Jednym z nich jest wtedy, kiedy linia lotnicza sprzeda więcej biletów lotniczych niż miejsc w samolocie. Linie lotnicze nie lubią latać wiedząc, że mogą mieć niepełne obłożenie. Zdarza się, że pasażerowie rezygnują z lotu. Dlatego linie lotnicze często mogą pozwolić sobie na sprzedaż większej liczby miejsc z uwagi na ewentualne rezygnacje. Jednak potrafi się zdarzyć sytuacja, kiedy z danego lotu nikt nie zrezygnuje. Wtedy właśnie jest overbooking, więcej sprzedanych miejsc niż tych w samolocie. Overbooking również może się wydarzyć zupełnie w innej sytuacji. Jeśli linia lotnicza wykonuje dany rejs np. na większej maszynie, a niestety z przyczyn niezależnych (awaria samolotu), przewoźnik musi podstawić inny z możliwych samolotów – mniejszy. Wtedy powstaje nadwyżka pasażerów na danym locie.
Jeśli przytrafi Ci się taki problematyczny rejs, swoją reklamację i roszczenia należy złożyć bezpośrednio do przewoźnika.
Jeśli chcesz się dowiedzieć więcej jakim typem samolotu lecisz, przeczytaj nasz artykuł pt. "Rodzaje samolotów pasażerskich".