Jak zrealizować voucher turystyczny?
Biuro podróży odwołało Twoją wycieczkę z powodu epidemii koronawirusa i w zamian zaproponowało Ci voucher turystyczny? Dowiedz się, gdzie i kiedy możesz go zrealizować oraz co nim opłacisz.
Epidemia koronawirusa pokrzyżowała plany setek tysięcy turystów na całym świecie. W Polsce organizatorzy wyjazdów zorganizowanych podjęli decyzje o odwołaniu marcowych, kwietniowych, a w dużej mierze również majowych wycieczek. Jedną z proponowanych turystom przez biura podróży opcji – obok zmiany terminu wyjazdu i zwrotu środków – są vouchery turystyczne.
Realizacja vouchera – podstawowe informacje
Voucher turystyczny jest bezgotówkową formą płatności i stanowi przeniesienie w czasie już zawartej umowy między Organizatorem wyjazdu a podróżnym. Zgodnie z obowiązującą od 1 kwietnia br. specustawą, wartość takiego bonu jest nie mniejsza niż suma przyjętych wpłat na poczet realizacji imprezy turystycznej, która nie doszła do skutku z powodu epidemii koronawirusa. Jeśli więc wpłaciłeś np. 1500 zł na anulowaną wycieczkę, voucher będzie opiewał co najmniej na tę kwotę.
Bon turystyczny może być wystawiony wyłącznie za zgodą klienta, a jego ważność, czyli czas, w którym powinieneś dokonać rezerwacji nowej wycieczki, trwa minimum rok od startu anulowanej imprezy. Jeśli więc Twój pierwotny wyjazd miał odbyć się 10 maja 2020 roku, voucher będzie ważny co najmniej do 10 maja 2021 r. Oznacza to, że masz tyle czasu na wybór kolejnej wycieczki, jak długo ważny jest Twój voucher. To czas na podjęcie decyzji, niekoniecznie na wyjazd.
Gdzie możesz wykorzystać voucher? W miejscu, w którym dokonałeś zakupu anulowanej wycieczki – u touroperatora, agenta turystycznego – na przykład w Wakacje.pl – czy w stacjonarnym biurze podróży. Do wyboru masz szeroki wachlarz ofert na wakacje w tym roku, w przyszłym, a w niektórych przypadkach nawet za dwa lata.
Niezależnie od miejsca, w którym będziesz realizować voucher (stacjonarne biuro podróży, kontakt z infolinią, rezerwacja wycieczki online), w większości przypadków możesz wykorzystać go na pełną pulę wycieczek tego Organizatora, z którym pierwotnie miałeś wyjechać na wakacje. Przykładowo, jeśli za pośrednictwem strony www.wakacje.pl zarezerwowałeś urlop w kwietniu 2020 r. na Krecie z biurem podróży Grecos, możesz wykorzystać voucher– za pośrednictwem Wakacje.pl – na nowo wybraną (bądź tę samą, ale odbywającą się w późniejszym terminie) wycieczkę Grecosa.
Dużym plusem dla posiadaczy vouchera może być nie tylko możliwość zmiany kierunku wycieczki, ale również innych parametrów, takich jak sposób dojazdu czy opcja wyżywienia.
- Nawet jeśli początkowo wpłaciliśmy pieniądze na urlop na Wyspach Kanaryjskich latem, voucher będziemy mogli wykorzystać na wycieczkę egzotyczną czy na narty w ferie, w dowolnym hotelu, z dowolną opcją wyżywienia i z dowolną formą podróży – samolotem bądź z dojazdem własnym. Podobnie zadziała to w przypadku czasu zakupu – voucherem zapłacimy za większość ofert last minute, jak i w przedsprzedaży – wyjaśnia Anna Podpora, kierownik ds. produktu z Wakacje.pl.
Jak otrzymać voucher i opłacić wycieczkę?
Jeśli otrzymałeś wiadomość o anulacji wycieczki, z pewnością przedstawiono Ci w niej wszystkie możliwe opcje, spośród których możesz wybrać tę, która jest dla Ciebie najbardziej optymalna. W tym celu postępuj zgodnie z zawartymi w informacji wskazówkami.
Możesz również sam skontaktować się z biurem bądź agentem turystycznym. Jeśli rezerwowałeś wycieczkę za pośrednictwem Wakacje.pl, wystarczy, że napiszesz do nas maila na adres: klient@wakacje.pl. Podaj w nim numer rezerwacji i swoją decyzję. Twoja wiadomość może wyglądać na przykład tak:
Dzień dobry, moja wycieczka do Egiptu planowana na 10 maja 2020 roku została odwołana przez biuro podróży. Numer rezerwacji: 123456789. Proszę o wystawienie vouchera turystycznego.
Jak długo będziesz czekać na wystawienie vouchera? Z pewnością nie 180 dni, jak w przypadku zwrotu środków. Organizatorzy wycieczek przygotowują je na bieżąco – powinieneś go otrzymać w ciągu kilku dni od przesłania prośby.Jak będzie wyglądał voucher? Przede wszystkim zostanie wystawiony na osobę, która zawarła umowę o imprezę turystyczną i/lub dokonała opłaty za rezerwację wycieczki. Jeśli jesteś nią ty, znajdziesz na nim swoje imię i nazwisko, a ponadto dane biura podróży, wartość bonu, jego termin ważności oraz numer rezerwacji/umowy.
Wygląd vouchera oraz zasady jego wykorzystania mogą się różnić w zależności od Organizatora i ustalonego przez niego regulaminu wystawiania i realizacji bonów.Czy voucher zawsze będzie imienny, czy będzie można go komuś przekazać? To również zależy od biura podróży. Wielu organizatorów dopuszcza taką możliwość. Będziesz musiał jednak dokonać cesji – wskazać w informacji pisemnej, komu powierzasz realizację bonu. Niektóre biura podróży zastrzegają, że uczestnikiem nowej wycieczki opłaconej voucherem musi być co najmniej jeden uczestnik pierwotnej imprezy. W innych przypadkach możesz zarezerwować przy użyciu vouchera wyjazd, na który wyślesz innych – rodzinę bądź znajomych.
Jak taki bon będzie wyglądał? Najczęściej będzie miał formę pliku .pdf i zostanie przesłany drogą elektroniczną – na adres mailowy przypisany do pierwotnej rezerwacji. Rezerwowałeś wycieczkę drogą telefoniczną bądź w biurze stacjonarnym, nie masz adresu mailowego bądź nie chcesz, by bon został wysłany w takiej formie? Skontaktuj się organizatorem bądź pośrednikiem, u którego kupowałeś wycieczkę, i opowiedz o swoich wątpliwościach. Na Twoją prośbę biuro podróży może dostarczyć Ci voucher w inny sposób – np. umożliwić jego odbiór w biurze stacjonarnym bądź wysłać pocztą tradycyjną.
By zrealizować bon, będziesz musiał podać konsultantowi znajdujący się na nim unikalny numer. Najczęściej będzie to właśnie numer rezerwacji lub umowy. Prawdopodobnie zostaniesz również poproszony o dostarczenie skanu bądź zdjęcia bonu z Twoim podpisem, tak by dokument mógł zostać uznany za zrealizowany – nie będący w obiegu. Jeszcze nie podjąłeś decyzji, czy wybierzesz voucher, czy zwrot środków? Przeczytaj i porównaj.